سیتی بانک، قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا را در ۵ سال آینده بین ۴۰ تا ۵۵ دلار در هر بشکه اعلام کرد؛ این در حالی است که پیش از این رقم ۴۰ تا ۶۵ دلار را در ماه فوریه سال جاری میلادی برآورد کرده بود.
همچنین کارشناسان اقتصادی این بانک معتقد هستند که این قیمت با توجه به کاهش بیشتر عرضه یا روند نزولی آن می تواند با شوک روبرو شود.
بر همین اساس پیش بینی سیتی بانک برای نفت آمریکا بین سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ میلادی بین ۴۰ تا ۵۵ دلار و این رقم تا سال ۲۰۲۲ میلادی به ۵۰ تا ۶۰ دلار به ازای هر بشکه افزایش خواهد یافت.
البته این بانک آمریکایی، سیر صعودی قیمت نفت را تا سال ۲۰۲۲ میلادی دارای یک روند افزایشی ملایم می داند. تحلیلگران سیتی بانک معتقد هستند که بازار نفت طی سال های اخیر در سطح بالایی دچار اختلال عرضه شده است.
کارشناسان سیتی بانک می گویند، چالش کاهش تولید نفت از سوی کشورها و فقدان پروژه های جدید نفتی می تواند بازار نفت را با کاهش عرضه روبرو کند.
به گفته مقامات این بانک، افزایش توان بهره وری نفت شیل آمریکا و چشم انداز مثبت اجرای پروژه های این شرکت در کشورهایی از قبیل مکزیک، برزیل، کانادا و گیانا می تواند بازار را در حالت توازن حفظ کند و قیمت نفت را تا سال ۲۰۲۲ میلادی به تقریبا ۶۰ دلار در هر بشکه برساند.
سیتی بانک بر خلاف آژانس بین المللی انرژی که اعلام کرده بود کاهش عرضه، قریب الوقوع است، معتقد است که این موضوع ممکن است تا پایان این دهه به طول بیانجامد.
کارشناسان سیتی بانک اعلام کردند که افزایش رشد تولید نفت شل تا سال ۲۰۲۰ میلادی در حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز خواهد بود.
کاهش عرضه روزانه یک میلیون بشکه ای نفت از سطح فعلی آن در سال ۲۰۱۸ میلادی می تواند منجر به جهش قیمت آن به ۶۰ تا ۷۰ دلار در هر بشکه باشد و اگر عرضه با اختلال ۵۰۰ هزار بشکه ای در روز روبرو شود، قیمت آن در کانال ۳۰ دلار خواهد بود.
در جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی و هنگامی که برنامه ها سوابق و صلاحیت بیژن نامدار زنگنه وزیر پیشنهادی نفت در دستور کار قرار داشت، هدایت الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغ ملک و نایب رئیس اول کمیسیون انرژی به عنوان مخالفت زنگنه صحبت کرد و در بخشی از سخنان خود، از نمایندگان بازمانده از ورود مجدد به مجلس یاد کرد که در مدیریت های کلان وزارت نفت بکار گرفته می شوند و از آن با عنوان «استخدام نمایندگان مجلس» یاد کرد.
خادمی با بیان این نکته، خطاب به زنگنه وزیر پیشنهادی نفت گفت: اگر رای آوردید که می آورید، نمایندگان مجلس را دیگر استخدام نکنید؛ بگذارید آنها به رسالت اصلیشان که دفاع از حقوق این مردم محروم است، مشغول باشند.
پس از پایان وقت نطق خادمی و در حالی که لاریجانی برخلاف روال معمول مدام به وی اعلام می کرد که وقت او تمام شده است، خطاب به این نماینده گفت: این حرف شما که گفتید نمایندگان مجلس را استخدام نکنند، توهین به مجلس است.
خادمی در پاسخ به لاریجانی گفت: من گفتم «نمایندگان بازمانده از مجلس»، اما لاریجانی با قطع کردن مجدد سخنان خادمی گفت: نمایندگان مجلس یعنی همین هایی که اینجا نشسته اند. بنابراین شما باید بگویید نامزدهای مجلس!
خبرگزاری ایسنا: علیرغم بازگشت نسبی ثبات به گردشگری ترکیه، این صنعت با کاهش درآمد ۳۰ میلیارد دلاری در مقایسه با گذشته رو به رو است.
صنعت گردشگری ترکیه پس از گذر از دوران رکورد سال ۲۰۱۶، حالا دوباره احیاء شده و نرخ اشتغال هتلها در سال جاری رو به افزایش است، اما این بازگشت توریستهای خارجی همچون گذشته برای این کشور درآمدزا نبوده است، چرا که توریستهای ثروتمند دیگر کمتر به این کشور سفر میکنند.
«اویا نارین»، رئیس انجمن سرمایهگذاران گردشگری ترکیه در اینباره توضیح داد: گردشگری ترکیه در سال ۲۰۱۶ در بدترین شرایط خود بود، اما امروز ظاهرا به نظر میرسد اوضاع بهبود یافته اما همچنان با کاهش بزرگی در درآمدها مواجه است و تا پایان سال این خلاء بیشتر احساس خواهد شد. با در نظر گرفتن دو سال آینده و سال گذشته، پیشبینی میشود که با ۳۰ میلیارد دلار کسری درآمد داشته باشیم.
وی ادامه داد: نه تنها برای تقویت گردشگری، بلکه برای افزایش کارآمدی در سایت خارجی نیز ما باید درک دنیای بیرون از ترکیه بازنگری و آن را بهبود بخشیم.
گردشگرانی که در دوره افت در سال ۲۰۱۶ به ترکیه سفر میکردند به طور متوسط روزانه ۶۰۲ دلار هزینه میکردند در حالی که گردشگران ترکیهای که به مقاصد توریستی خارجی سفر میکردند به طور متوسط ۹۷۳ دلار هزینه میکردند.
دلیل این اختلاف در میزان هزینه این است که گردشگران ترک که به مقاصد خارجی سفر میکنند دارای سطح تحصیلات و درآمد بالایی هستند و در جستجوی شهرهای متفاوت، موزهها، تئاترها و کنسرتها هستند در حالی که مسافران خارجی به مقصد ترکیه بیشتر اولویت خو را به دریا، ساحل، هتلها وغذای ارزان اختصاص میدهند و خیلی پول خرج نمیکنند. البته میتوان با تبلیغات بیشتر گردشگران ثروتمندتر و فرهیخته تر از شرق غرب جذب کرد اما مساله مهمتر آن است که قشر تحصیل کرده و ثرتمند دنیا باید تصویر بهتری از ترکیه داشته باشد.