قیمت نفت به 70 دلار می رسد

خبرگزاری مهر: تحلیلگران اقتصادی سیتی بانک اعلام کردند که قیمت نفت تا ۵ سال آینده در صورت کاهش تولید نفت لیبی و نیجریه به ۷۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید.
 
سیتی بانک آمریکا در تازه ترین پیش بینی خود از چشم انداز قیمت نفت اعلام کرد در صورت کاهش مجدد تولید نفت نیجریه ولیبی قیمت نفت به بیش از ۷۰ دلار در هر بشکه تا سال ۲۰۲۲ میلادی خواهد رسید و اگر عرضه با اختلال مواجه شود؛ یعنی نفت خام بیشتری روانه بازار شود، شاهد سقوط قیمت نفت به کمتر از ۴۰ دلار در هر بشکه خواهیم بود.  


سیتی بانک، قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا را در ۵ سال آینده بین ۴۰ تا ۵۵ دلار در هر بشکه اعلام کرد؛ این در حالی است که پیش از این رقم ۴۰ تا ۶۵ دلار را در ماه فوریه سال جاری میلادی برآورد کرده بود.

همچنین کارشناسان اقتصادی این بانک معتقد هستند که این قیمت با توجه به کاهش بیشتر عرضه یا روند نزولی آن می تواند با شوک روبرو شود.

بر همین اساس پیش بینی سیتی بانک برای نفت آمریکا بین سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ میلادی بین ۴۰ تا ۵۵ دلار و این رقم تا سال ۲۰۲۲ میلادی به ۵۰ تا ۶۰ دلار به ازای هر بشکه افزایش خواهد یافت.  

البته این بانک آمریکایی، سیر صعودی قیمت نفت را تا سال ۲۰۲۲ میلادی دارای یک روند افزایشی ملایم می داند. تحلیلگران سیتی بانک معتقد هستند که بازار نفت طی سال های اخیر در سطح بالایی دچار اختلال عرضه شده است.

کارشناسان سیتی بانک می گویند، چالش کاهش تولید نفت از سوی کشورها و فقدان پروژه های جدید نفتی می تواند بازار نفت را با کاهش عرضه روبرو کند.    

به گفته مقامات این بانک، افزایش توان بهره وری نفت شیل آمریکا و چشم انداز مثبت اجرای پروژه های این شرکت در کشورهایی از قبیل مکزیک، برزیل، کانادا و گیانا می تواند بازار را در حالت توازن حفظ کند و قیمت نفت را تا سال ۲۰۲۲ میلادی به تقریبا ۶۰ دلار در هر بشکه برساند.  

سیتی بانک بر خلاف آژانس بین المللی انرژی که اعلام کرده بود کاهش عرضه، قریب الوقوع است، معتقد است که این موضوع ممکن است تا پایان این دهه به طول بیانجامد.

 کارشناسان سیتی بانک اعلام کردند که افزایش رشد تولید نفت شل تا سال ۲۰۲۰ میلادی در حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز خواهد بود.  

کاهش عرضه روزانه یک میلیون بشکه ای نفت از سطح فعلی آن در سال ۲۰۱۸ میلادی می تواند منجر به جهش قیمت آن به ۶۰ تا ۷۰ دلار در هر بشکه باشد و اگر عرضه با اختلال ۵۰۰ هزار بشکه ای در روز روبرو شود،  قیمت آن در کانال ۳۰ دلار خواهد بود.

واکنش لاریجانی به اظهارات نماینده منتقد زنگنه

اظهارات یک نماینده مخالف بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی نفت با واکنش عجیب رئیس مجلس مواجه شد.
 

در جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی و هنگامی که برنامه ها سوابق و صلاحیت بیژن نامدار زنگنه وزیر پیشنهادی نفت در دستور کار قرار داشت، هدایت الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغ ملک و نایب رئیس اول کمیسیون انرژی به عنوان مخالفت زنگنه صحبت کرد و در بخشی از سخنان خود، از نمایندگان بازمانده از ورود مجدد به مجلس یاد کرد که در مدیریت های کلان وزارت نفت بکار گرفته می شوند و از آن با عنوان «استخدام نمایندگان مجلس» یاد کرد.

خادمی با بیان این نکته، خطاب به زنگنه وزیر پیشنهادی نفت گفت: اگر رای آوردید که  می آورید، نمایندگان مجلس را دیگر استخدام نکنید؛ بگذارید آنها به رسالت اصلی‌شان که دفاع از حقوق این مردم محروم است، مشغول باشند.

پس از پایان وقت نطق خادمی و در حالی که لاریجانی برخلاف روال معمول مدام به وی اعلام می کرد که وقت او تمام شده است، خطاب به این نماینده گفت: این حرف شما که گفتید نمایندگان مجلس را استخدام نکنند، توهین به مجلس است.

خادمی در پاسخ به لاریجانی گفت: من گفتم «نمایندگان بازمانده از مجلس»، اما لاریجانی با قطع کردن مجدد سخنان خادمی گفت: نمایندگان مجلس یعنی همین هایی که اینجا نشسته اند. بنابراین شما باید بگویید نامزدهای مجلس!

این اظهارات خادمی و واکنش لاریجانی در حالی مطرح می‌شود که از جمله نمایندگان دوره قبل مجلس که پس از بازماندن از مجلس دهم در مجموعه وزارت نفت بکار گرفته شده اند،
 
می‌توان به این افراد اشاره کرد؛ سیدشریف حسینی نماینده سابق اهواز و مدیرکل فعلی حسابرسی و امور مجامع وزارت نفت، سیدموید حسینی صدر نماینده سابق خوی و مشاور فعلی وزیر، امیرعباس سلطانی نماینده سابق بروجن و عضو فعلی هیات مدیره نفت فلات قاره، علی مروی نماینده سابق نیشابور و رئیس فعلی هیات مدیره پتروپارس و سیدسعید حیدری طیبنماینده فعلی وزیر در هیات مرکزی گزینش.

آیا بعد از اجرای رجیستری، گوشی ازران می‌شود؟

وب سایت شبکه: سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از دلیل تاخیر در اجرای طرح رجیستری موبایل و قیمت گوشی‌ها بعد از اجرای طرح گفت.
 
 آیا بعد از اجرای طرح رجیستری گوشی ازران می‌شود؟

قاسم خورشیدی، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: وزارت ارتباطات دلیل تأخیر اجرای طرح رجیستری گوشی موبایل را عدم پیش ‌بینی اعتبارات لازم می‌ داند؛ درحالی که وزارت صنعت معدن و تجارت باید این اعتبارات را پیش‌ بینی می ‌کرد، اما پیش ‌بینی ‌های لازم را نداشته و از این ‌رو تخصیص اعتبارات توسط وزارت ارتباطات و فناوری انجام شده که در نهایت نیز این وزارتخانه 28 خرداد ماه سال جاری قرارداد خود با پیمانکار داخلی را منعقد کرده است.

وی با اظهار گله مندی از وزارت ارتباطات و موجه ندانستن تاخیر در اجرای طرح رجیستری، اضافه کرد: با این وجود به اجرای طرح رجیستری در آینده ای نزدیک خوش بین هستم؛ چرا که به لحاظ علمی و فنی، کار کارشناسی و عمیقی برای این طرح صورت گرفته و از نظر کارشناسان این کار کاملاً عملیاتی و اجرایی می باشد و ضمناً اجرای این طرح بدون کم ترین مشکل برای کاربران، به زودی نهایی خواهد شد.

وی افزود: با توجه به تمهیدات صورت گرفته، اجرای طرح رجیستری منجر به کاهش حاشیه سود برای واردکنندگان خواهد شد و علاوه بر آن، می توان تلفن همراه را با قیمت ارزان تری در اختیار مصرف کننده نهایی قرار داد.

خورشیدی در رابطه با نگرانی برخی از مخالفان این طرح مبنی بر انحصاری شدن واردات گفت: تا قبل از نگرانی به وجود آمده برای انحصار بازار موبایل، وزارت صنعت معدن و تجارت مجوز نمایندگی رسمی فروش موبایل را تنها به اشخاص حقوقی و شرکت ‌هایی واگذار می‌ کرد که نمایندگی از تولیدکننده اصلی داشته باشند؛ اما برای حل این مشکل اخیراً این قید را حذف کرده است و مجوز نمایندگی‌ ها برای شرکت‌ های واسطه ‌ای منطقه ‌ای صادر شده است. بنابراین تقریباً در گوشی تلفن همراه مونوپل وارداتی نداریم.

وی همچنین با توجه به اینکه صاحبان گوشی های همراه، فقط دو ماه پس از زمان اجرایی شدن طرح رجیستری فرصت دارند و پس از آن اگر گوشی قاچاق باشد، دیگر به آن خدمات تعلق نمی گیرد، توصیه کرد که مردم تلفن های همراه خود را از نمایندگی های معتبر و با گارانتی که نشان از سلامت کالا و واردات قانونی می دهد، خریداری کنند.

کاهش 30 میلیارد دلاری درآمد گردشگری ترکیه

خبرگزاری ایسنا: علی‌رغم بازگشت نسبی ثبات به گردشگری ترکیه، این صنعت با کاهش درآمد ۳۰ میلیارد دلاری در مقایسه با گذشته رو به رو است.

صنعت گردشگری ترکیه پس از گذر از دوران رکورد سال ۲۰۱۶، حالا دوباره احیاء شده و نرخ اشتغال هتل‌ها در سال جاری رو به افزایش است، اما این بازگشت توریست‌های خارجی همچون گذشته برای این کشور درآمدزا نبوده است، چرا که توریست‌های ثروتمند دیگر کمتر به این کشور سفر می‌کنند.

«اویا نارین»، رئیس انجمن سرمایه‌گذاران گردشگری ترکیه در این‌باره توضیح داد: گردشگری ترکیه در سال ۲۰۱۶ در بدترین شرایط خود بود، اما امروز ظاهرا به نظر می‌رسد اوضاع بهبود یافته اما همچنان با کاهش بزرگی در درآمدها مواجه است و تا پایان سال این خلاء بیشتر احساس خواهد شد. با در نظر گرفتن دو سال آینده و سال گذشته، پیش‌بینی می‌شود که با ۳۰ میلیارد دلار کسری درآمد داشته باشیم.

وی ادامه داد: نه تنها برای تقویت گردشگری، بلکه برای افزایش کارآمدی در سایت خارجی نیز ما باید درک دنیای بیرون از ترکیه بازنگری و آن را بهبود بخشیم.

گردشگرانی که در دوره افت در سال ۲۰۱۶ به ترکیه سفر می‌کردند به طور متوسط روزانه ۶۰۲ دلار هزینه می‌کردند در حالی که گردشگران ترکیه‌ای که به مقاصد توریستی خارجی سفر می‌کردند به طور متوسط ۹۷۳ دلار هزینه می‌کردند.

دلیل این اختلاف در میزان هزینه این است که گردشگران ترک که به مقاصد خارجی سفر می‌کنند دارای سطح تحصیلات و درآمد بالایی هستند و در جستجوی شهرهای متفاوت، موزه‌ها، تئاترها و کنسرت‌ها هستند در حالی که مسافران خارجی به مقصد ترکیه بیشتر اولویت خو را به دریا، ساحل، هتل‌ها وغذای ارزان اختصاص می‌دهند و خیلی پول خرج نمی‌کنند. البته می‌توان با تبلیغات بیشتر گردشگران ثروتمندتر و فرهیخته تر از شرق  غرب جذب کرد اما مساله مهم‌تر آن است که قشر تحصیل کرده و ثرتمند دنیا باید تصویر بهتری از ترکیه داشته باشد.

مدعی تازه در پرونده جنجالی رومن پولانسکی

خبرآنلاین: یک زن دیگر به جمع قربانیان رومن پولانسکی کارگردان سرشناس لهستانی اضافه شد.
 
رسوایی جنسی تازه کارگردان برنده اسکار

دردسرهای بی‌پایان رومن پولانسکی با پرونده تعرض جنسی به فردی زیر سن قانونی در دهه ۷۰ میلادی پایان ندارد.

در تازه‌ترین نمونه زنی به نام رابین مدعی شده است که سال ۱۹۷۳ در ۱۶ سالگی قربانی آزار جنسی از سوی رومن پولانسکی شده است. رومن پولانسکی سال ۱۹۷۸ پس از اعتراف به داشتن رابطه با فردی زیر سن قانونی از آمریکا گریخت و از آن زمان تحت تعقیب سیستم قضایی آن کشور است.

قربانی او در آن پرونده فردی به نام سامانتا گیمر است که چندی پیش از دادگاه لس‌آنجلس خواست به پرونده علیه رومن پولانسکی پایان دهد.

شاکی تازه پرونده پولانسکی نمی‌تواند او را به صورت قانونی تعقیب کند چرا که موضوع جرم شامل قانون مرور زمان شده است. البته او می‌تواند در پرونده سامانتا گیمر شهادت دهد. او برخلاف گیمر علاقه‌ای به ختم پرونده پولانسکی ندارد و از شنیدن خبر احتمال مختومه شدن پرونده علیه پولانسکی ۸۳ ساله بسیار خشمگین است.

رابین در توضیح دلیل سکوت طولانی‌اش در این باره گفت: «از آن‌جا که می‌ترسیدم پدرم پس از شنیدن ماجرا دست به کاری بزند که پایان چیزی جز زندان نیست، سکوت کردم.»

وکیل پولانسکی هنوز هیچ واکنشی به ادعای تازه نشان نداده است.

رومن پولانسکی کارگردان لهستانی برنده جایزه اسکار شهروند لهستان و فرانسه است. شارلوت لوییس بازیگر بریتانیایی نیز سال ۲۰۱۰ مدعی شده بود که پولانسکی سال ۱۹۸۳ در فرانسه او را مورد آزار جنسی قرار داده است